Generelt

Hva er IKEA Bedriftskonto?

IKEA Bedriftskonto er en fakturaordning med handlekort for bedrifter/organisasjoner/offentlige institusjoner som ønsker å handle på IKEA.

Hva er forskjellen på IKEA Kort og IKEA Bedriftskonto?

IKEA Kort er knyttet opp mot en privatperson og således ment for privat bruk. Kontohaver er personlig ansvarlig for til enhver tid benyttet kreditt. IKEA Bedriftskonto er knyttet opp mot en bedrift/organisasjon/offentlig institusjon der foretaket er ansvarlig for til enhver tid benyttet kreditt.

Søknad

Hvordan signerer jeg søknaden?

Du kan velge mellom å signere med din BankID eller signere senere. Signerer du med BankID, vil det gjennomføres en automatisk kontroll opp mot Brønnøysundregisteret at du har signaturrett i henhold til firmaattest.

Hvordan behandles søknaden?

Når din bedrift søker om IKEA Bedriftskonto vil det innhentes kredittopplysninger om ditt foretak, og foretas en kredittvurdering. Det kan også bli foretatt en kredittsjekk av firmaets eiere. Uansett utfall, vil du motta informasjon fra oss.

Hvor lang tid tar det fra vi søker til vi mottar kortet?

Det vil normalt ta syv til ti virkedager.

Avslag er mottatt og jeg/vi ønsker å vite hvorfor?

Send en e-post via vårt kontaktskjema eller kontakt oss på +47 66 85 86 00. Linjene er åpne alle hverdager mellom kl 09.00-21.00 og lørdager 10.00-18.00. Ha deres organisasjonsnummer klart ved kontakt med Ikano Bank.

Jeg ønsker å søke om kortet, hvordan går jeg frem?

Søknaden er elektronisk, klikk her for å søke.

Hvordan sender dere ut kortene og PIN-koder?

Kortene og PIN-kodene sendes ut i separate forsendelser til ditt foretaks postadresse.

Hvilke krav setter dere for at jeg/vi skal få IKEA Bedriftskonto?

Firmaet/organisasjonen må være registrert i Brønnøysund registeret og ha en sunn økonomi.

Adresseendring

Send en e-post til kundeservice.

PIN-kode

Jeg har flere enn ett kort på samme kundenummer, og lurer på om det er en unik PIN-kode per kort?

Ja, det stemmer.

Kortbruk

Mitt firma har tidligere benyttet rekvisisjon ved handel på IKEA. Hva gjør jeg nå?

  • Du kan få en fast fakturareferanse på faktura
  • Du må ha et kort hvis du skal handle på IKEA, og du kan søke opp til 10 kort på samme kundenummer og merke hvert kort med foretrukket navn. Dette navnet vil være synlig på faktura.
  • Du kan fortsatt bestille varer via e-post til ditt nærmeste varehus:
Du vil motta en bekreftelse på e-post med informasjon om hvordan du betaler din ordre.

Hvordan kan jeg/vi sjekke hvor mye jeg/vi har disponibelt på min/vår konto?

Send en e-post via vårt kontaktskjema eller ring oss på 66 85 86 00. Linjene er åpne alle hverdager mellom kl 09.00-21.00 og lørdager 10.00-18.00. Ha deres kundenummer eller organisasjonsnummer klart.

Hvordan får jeg/vi redusert kredittgrensen på min vår konto?

Send en e-post via vårt kontaktskjema eller ring oss på 66 85 86 00. Linjene er åpne alle hverdager mellom kl 09.00-21.00 og lørdager 10.00-18.00. Ha deres kundenummer eller organisasjonsnummer klart.

Hvilken kredittgrense har jeg/vi på min/vår konto?

Kontoens bruksgrense er tilsvarende den kredittrammen du har fått innvilget.

Hvordan får jeg/vi økt kredittgrensen på min/vår konto?

Send en e-post via vårt kontaktskjema eller ring oss på 66 85 86 00. Linjene er åpne alle hverdager mellom kl 09.00-21.00 og lørdager 10.00-18.00. Ha deres kundenummer eller organisasjonsnummer klart.

Kortet blir avvist ved bruk ved varekjøp?

Grunnen til at kortet blir avvist kan være:

  • Teknisk feil ved brukerstedet
  • Du har nådd din kreditt-/bruksramme
  • Din konto er sperret for bruk.
Opplever du at din konto er sperret for bruk, ta kontakt med Ikano Bank Kundeservice på telefon 66 85 86 00.

Faktura

Vil jeg få en detaljert oversikt over mine kjøp på fakturaen?

Ja, det vil være beskrevet på din faktura inkludert momsberegning.

Hvor ofte og når kommer fakturaen?

Du vil motta fakturaen få dager etter at kjøpet er foretatt. Fakturaen må betales innen 30 dager fra fakturadatoen.

Når begynner eventuelle renter å løpe ved varekjøp?

Hvis ikke fakturert beløp er betalt innen forfall vil renter løpe fra forfallsdato.

Er det mulig å benytte seg av avtalegiro?

Nei, det er dessverre ikke mulig.

Er e-Faktura tilknyttet IKEA Bedriftskonto?

Ja vi tilbyr dette i EHF format.

Hvor mye må betales ved fakturaforfall?

Fakturert beløp må betales ved forfall i sin helhet, uteblir betaling vil det påløpe purregebyr og renter. For mer informasjon se kontobetingelser.

Jeg har mottatt en purring selv om jeg har betalt, hva gjør jeg?

Dersom faktura er betalt etter betalingsfrist vil du motta en rentefaktura. Rentefakturaen vil inneholde et purregebyr og påløpte renter fra betalingsfrist og frem til beløpet ble betalt.

Betingelser og vilkår

Hvordan avslutter jeg IKEA bedriftskonto?

Du avslutter kontoen ved å sende en skriftlig melding per post, faks, e-post eller ved å kontakte oss på telefon 66 85 86 00. Vi ber om at kortet klippes i to og returneres til Ikano Bank. Kontoen kan ikke avsluttes før eventuelt utestående beløp er fullt innbetalt og kortet er returnert.

Hvilke betingelser har IKEA Bedriftskonto?

IKEA bedriftskonto har blant markedets desidert beste betingelser innen factoring. For en fullstendig oversikt, gå inn på IKEA bedriftskonto vilkår, og du vil finne de til en hver tid gjeldende betingelser.

Hva koster det å benytte IKEA Bedriftskonto?

Det koster deg kun et fakturagebyr på 59 kr å handle med IKEA bedriftskonto. Kortet har ikke noen årsavgift og det løper heller ikke renter så lenge du innfrir totalbeløpet innen forfall. For en fullstendig oversikt, gå inn på IKEA bedriftskonto vilkår. Her vil du finne de til enhver tid gjeldende betingelser.

Hvor kan IKEA Bedriftskonto benyttes?

IKEA bedriftskonto kan du benytte på samtlige IKEA varehus, samt ved å sende e-post til ditt nærmeste varehus:

Du vil motta en bekreftelse på e-post med informasjon om hvordan du betaler din ordre.

Sperring/misbruk

Egenandelen, hvor stor blir den ved misbruk?

I henhold til "Kontobestemmelsene for IKEA Bedriftskonto kort" og avsnitt 4 vedrørende "Ansvarsforhold", er kontohaver ansvarlig for all bruk av kortet, som er skjedd ved fremvisning av dette, inntil anmeldelse av tapt kort er innmeldt til Ikano Bank. For mer informasjon, gå inn på produktets vilkår.

Jeg/vi har mistet eller blitt frastjålet kortet mitt/vårt hva gjør jeg/vi?

Dersom du/dere er uheldig og mister eller blir frastjålet ditt/deres IKEA Bedriftskonto kort, må du/dere straks sperre det for å unngå misbruk. Dette gjøres ved å ringe +47 66 85 86 00, eller sende e-post til kundeservice.

Sikkerhet

Hva slags garanti har jeg ved misbruk av kortet?

Det gis ingen garanti, men generelt blir transaksjoner som har blitt belastet et sperret kredittkort tilbakeført. Ikano Bank kan kreve en egenandel på inntil 12 000 kr. Valg av egenandel er avhengig av hvilken aktsomhet og/eller mangel på aktsomhet som er vist i forbindelse med at kortet ble misbrukt. For mer informasjon se produktets vilkår.

Hvem kan svare på spørsmål i forbindelse med misbruk av IKEA bedriftskonto kortet?

Ring kundeservice på 66 85 86 00 - åpent alle hverdager mellom kl 09.00-21.00 og lørdager 10.00-18.00, eller send en e-post via vårt kontaktskjema.